Home Actueel Bijeenkomst over het spoor tussen Den Haag en Dordrecht – 20 of 22 mei

Bijeenkomst over het spoor tussen Den Haag en Dordrecht – 20 of 22 mei

De zuidelijke Randstad groeit de komende jaren flink. Er komen meer mensen, meer woningen en de economie ontwikkelt zich snel. Dat betekent ook dat er meer treinen nodig zijn. Maar zonder aanpassingen is het spoor tussen Den Haag Centraal en Dordrecht daar niet op voorbereid.

Daarom onderzoekt ProRail, samen met onder andere de gemeente Schiedam, hoe het spoor klaar kan worden gemaakt voor de toekomst. Eén van de plannen is een nieuw station in Schiedam: station Schiedam Kethel. Daarnaast wordt gekeken naar extra sporen tussen Schiedam Centrum en Delft Campus, zodat treinen op deze drukke lijn straks ook echt kunnen stoppen bij nieuwe stations. Station Schiedam Kethel is onderdeel van de gebiedsontwikkeling SchieDistrict.

Waarom dit belangrijk is voor Schiedam?

Een nieuw station betekent betere bereikbaarheid voor onze stad. Meer mensen kunnen straks kiezen voor de trein in plaats van de auto. Dat is goed voor de mobiliteit én voor het milieu. Dit project is onderdeel van de MIRT-verkenning Oude Lijn, programma ‘City-Sprinter en Nieuwe Stations’. Op dit moment zitten we in de beoordelingsfase: kansrijke oplossingen worden verder onderzocht, zowel technisch als op milieueffecten.

Praat mee op 20 of 22 mei

Ook nu nodigt ProRail jou graag uit om mee te denken.

Kom naar de online participatiebijeenkomst op dinsdag 20 en donderdag 22 mei.
Het gaat om hetzelfde programma, dus jij kunt bepalen welke datum jou het beste uitkomt.
Tijd: 19.00 tot 21.00 uur
Locatie: online, via Teams
Meld je hier aan
Tijdens de bijeenkomst blikt ProRail kort terug op de analytische fase: wat is afgevallen of voorlopig niet nodig? Ook wordt vooruitgekeken: wat gaat er de komende maanden gebeuren en wanneer worden er keuzes gemaakt? Daarnaast wordt een toelichting op het milieuonderzoek voor de planologische procedure gegeven.

Laat je mening horen

Vanaf 7 mei tot en met 17 juni kun je officieel reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Dit is de eerste stap in het milieueffectonderzoek. Hierin staat wat onderzocht gaat worden en hoe. Denk jij dat er iets ontbreekt of over het hoofd wordt gezien? Dan kun je een zienswijze indienen. Maak gebruik van deze kans om mee te denken.

Meer informatie of aanmelden voor de bijeenkomst.

Meer nieuws

Herinrichting ‘s-Gravelandseweg

De gemeente Schiedam laat in het najaar van 2025 de ’s-Gravelandseweg, vanaf de De Brauwweg tot de Van Doornestraat opnieuw inrichten. De huidige inrichting leidt regelmatig tot onoverzichtelijke verkeerssituaties, verkeersonveilige situaties en relatief hoge snelheden. Het asfalt van de gehele ’s-Gravelandseweg is daarnaast ook aan vervanging toe.  Wat gaat er gebeuren?  Met de nieuwe inrichting […]

Groen licht voor Hart van de Wijk op Peperkliplocatie

Alle lichten staan op groen voor de ontwikkeling van de Peperkliplocatie in Schiedam-Oost. De gemeente Schiedam heeft onlangs een vergunning verleend aan de wijziging van het bestemmingsplan voor deze locatie. Door deze vergunning is, behalve de bouw van een school en sportzaal, ook de bouw mogelijk van 232 woningen en van een maatschappelijke voorziening. Er […]

Bouwvergunning Atlas verleend: nieuwe mijlpaal voor campus

Onlangs is de bouwvergunning voor Atlas is verleend. Een belangrijke stap voor MICS, richting de toekomst van innovatieve maakindustrie in Schiedam. Na de succesvolle afronding van het nieuwbouwproject OMEGA voor Metrohm, staan de realisatie van Atlas op de planning: een modern en industrieel gebouw van 24.000 m², direct gelegen aan de Schie en naast het […]