Home Actueel Bijeenkomst over het spoor tussen Den Haag en Dordrecht – 20 of 22 mei

Bijeenkomst over het spoor tussen Den Haag en Dordrecht – 20 of 22 mei

De zuidelijke Randstad groeit de komende jaren flink. Er komen meer mensen, meer woningen en de economie ontwikkelt zich snel. Dat betekent ook dat er meer treinen nodig zijn. Maar zonder aanpassingen is het spoor tussen Den Haag Centraal en Dordrecht daar niet op voorbereid.

Daarom onderzoekt ProRail, samen met onder andere de gemeente Schiedam, hoe het spoor klaar kan worden gemaakt voor de toekomst. Eén van de plannen is een nieuw station in Schiedam: station Schiedam Kethel. Daarnaast wordt gekeken naar extra sporen tussen Schiedam Centrum en Delft Campus, zodat treinen op deze drukke lijn straks ook echt kunnen stoppen bij nieuwe stations. Station Schiedam Kethel is onderdeel van de gebiedsontwikkeling SchieDistrict.

Waarom dit belangrijk is voor Schiedam?

Een nieuw station betekent betere bereikbaarheid voor onze stad. Meer mensen kunnen straks kiezen voor de trein in plaats van de auto. Dat is goed voor de mobiliteit én voor het milieu. Dit project is onderdeel van de MIRT-verkenning Oude Lijn, programma ‘City-Sprinter en Nieuwe Stations’. Op dit moment zitten we in de beoordelingsfase: kansrijke oplossingen worden verder onderzocht, zowel technisch als op milieueffecten.

Praat mee op 20 of 22 mei

Ook nu nodigt ProRail jou graag uit om mee te denken.

Kom naar de online participatiebijeenkomst op dinsdag 20 en donderdag 22 mei.
Het gaat om hetzelfde programma, dus jij kunt bepalen welke datum jou het beste uitkomt.
Tijd: 19.00 tot 21.00 uur
Locatie: online, via Teams
Meld je hier aan
Tijdens de bijeenkomst blikt ProRail kort terug op de analytische fase: wat is afgevallen of voorlopig niet nodig? Ook wordt vooruitgekeken: wat gaat er de komende maanden gebeuren en wanneer worden er keuzes gemaakt? Daarnaast wordt een toelichting op het milieuonderzoek voor de planologische procedure gegeven.

Laat je mening horen

Vanaf 7 mei tot en met 17 juni kun je officieel reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Dit is de eerste stap in het milieueffectonderzoek. Hierin staat wat onderzocht gaat worden en hoe. Denk jij dat er iets ontbreekt of over het hoofd wordt gezien? Dan kun je een zienswijze indienen. Maak gebruik van deze kans om mee te denken.

Meer informatie of aanmelden voor de bijeenkomst.

Meer nieuws

Rijksbijdrage voor vernieuwing station Schiedam Centrum

Schiedam kan starten met het uitwerken van de plannen voor vernieuwing van het station Schiedam Centrum. Het kabinet maakte onlangs bekend dat het rijk ruim 2,5 miljard euro beschikbaar stelt om de nieuw te bouwen woningen in Nederland goed bereikbaar te maken. “De rijksbijdrage van 38 miljoen euro voor de vernieuwing van station Schiedam is […]

Ontvang subsidie voor klimaatmaatregelen

Ben jij ondernemer in Schiedam? Dan kun je nu tot 40% subsidie ontvangen voor klimaatadaptieve maatregelen zoals: sedumdaken, gevelgroen, regenwater afkoppelen en ontharden van terrein.  Samen met andere ondernemers aanvragen betekent méér subsidie én een bonus van 5% bij gebruik van circulaire materialen.  Waarom meedoen: 🔹 Minder wateroverlast 🔹 Lagere energiekosten 🔹 Gezondere werkomgeving 🔹 […]

Fietsenstalling station uitgebreid met 600 extra plekken

De onbewaakte fietsenstalling bij station Schiedam Centrum is heropend. Deopeningshandeling werd donderdag 6 november verricht door wethouder FransHamerslag (Mobiliteit), ProRail-directeur Helga Cuijpers en MRDH-managerJan-Willem Immerzeel. Sinds mei jl. vonden werkzaamheden plaats om destalling te vernieuwen en uit te breiden. Er is nu voldoende ruimte voor ruim1.700 fietsen. De uitbreiding met 600 extra plekken voorziet in […]

Break to innovate – lunchbreak – 20 november 2025

Break to Innovate Lunchbreak in Schiedam – donderdag 20 november 2025 Lunchbreak: Hoe slaan we de brug tussen het klaslokaal en het bedrijfsleven? Voor het tweede semester op rij werken Orga en het Technasium van Spieringshoek samen binnen het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O). Leerlingen krijgen hierbij voor het eerst een opdracht van een echte […]