Home Thema's Mobiliteit en bereikbaarheid 

Mobiliteit is een belangrijk thema binnen de plannen van SchieDistrict. Schiedam is goed bereikbaar via de snelweg (A4, A20) en het spoor, zowel met nationale als regionale verbindingen. Om Schiedam ook in de toekomst duurzaam en leefbaar te houden werkt gemeente Schiedam aan een toekomstbestendige, duurzame en veilige bereikbaarheid van de stad.  

In de Mobiliteitsvisie staat wat dit betekent en hoe de gemeente dit gaan doen.

Schieveste  

Een van de deelprojecten is Schieveste, een woningbouwproject op een zeer goed bereikbare locatie. Schieveste ligt direct naast een openbaarvervoer-knooppunt, waardoor de nieuwe bewoners gemakkelijk de trein, metro, bus of tram kunnen nemen.  

Dankzij deze goede bereikbaarheid trekt Schieveste mensen aan die liever geen auto hebben. De ontwerpers van Ontwikkelcombinatie Schieveste hebben ervoor gekozen om het gebied rondom Schieveste in te richten als een groen en openbaar gebied met een hoge verblijfskwaliteit. 

Schiedam is één van beste bereikbare locaties met OV in de zuidelijke Randstad

Bioscoopcomplex

Ten westen van Schie en Schieveste ligt het Leisuregebied. Hier is een bioscoopcomplex gebouwd met verschillende horeca- en entertainmentgelegenheden. Dit complex is populair en goed bereikbaar met zowel het openbaar vervoer als de auto. Er is een grote parkeergarage met ongeveer 750 parkeerplaatsen, waarvan een deel is gereserveerd voor reizigers die overstappen op het openbaar vervoer.

Station Knoop Schiedam Centrum 

Het station Schiedam Centrum is een belangrijk knooppunt voor het openbaar vervoer in de regio. De komende jaren wordt onderzocht hoe het station Schiedam Centrum verbeterd moet worden om de groeiende vraag naar openbaar vervoer op te vangen en om meer mensen met het openbaar vervoer te laten reizen. Met goede verbindingen naar universiteiten, hogescholen en bedrijven in de regio, wordt het station een belangrijk punt voor de vele werknemers en bewoners in Schiedam. 

De verwachting is dat het aantal reizigers in de komende tien jaar zal verdubbelen, vooral met de bouw van nieuwe woningen in Schieveste en de ontwikkeling van de gebieden Nieuw-Mathenesse en MerweVierhavens. Ook zijn er ongeveer 25.000 werknemers in de buurt die profiteren van goed openbaar vervoer. Een vernieuwd station moet de stad Schiedam een betere entree geven en moet zorgen voor een logische toegang tot het stadscentrum. 

Vanuit de gebiedsontwikkeling van SchieDistrict wordt het onderzoek naar het vernieuwde station Schiedam Centrum in de gaten gehouden. Voor Schiedam is het belangrijk dat het station goed bereikbaar blijft voor fietsers en voetgangers en dat het busstation op de Horvathweg opnieuw wordt ingericht. Dit OV-knooppunt moet aansluiten bij de ontwikkelingen in het SchieDistrict en andere mobiliteitsopgaven in Schiedam. 

Lees hier meer over het MIRT project Knoop Schiedam Centrum  

Het IC–station Schiedam Centrum speelt een belangrijke rol voor de bereikbaarheid van zo’n 400.000 inwoners van de westelijke Rotterdamse regio met de Randstad

Station Kethel 

Om de regio verder te ontwikkelen, zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ProRail en de gemeenten Leiden, Den Haag, Schiedam en Dordrecht een MIRT-verkenning gestart. Een mogelijke verbetering van de Oude Lijn kan zijn om extra sporen aan te leggen en nieuwe haltes toe te voegen, zoals een station Kethel. Voor dit onderzoek, dat onder leiding van ProRail staat, is al geld gereserveerd. 

De verwachting is dat er zeker tot 2030 nog geen echte werkzaamheden beginnen om de vier spoorlijnen aan te leggen die nodig zijn. ProRail, de spoorbeheerder van Nederland, coördineert de onderzoeken en zorgt ervoor dat alle betrokken partijen samenwerken.
Meer informatie over de aanpak van de Oude Lijn is te vinden op de website van ProRail. 

Gerelateerde projecten

Er zijn geen teamleden gevonden...