Stedelijk knooppunt Schiedam levert een belangrijke bijdrage aan de agglomeratiekracht van de regio en de verstedelijkingsopgaven van de zuidelijke Randstad. Het is daarvoor noodzakelijk dat de kwaliteit en het verblijfsklimaat van het station Schiedam Centrum worden verbeterd. Samen met verschillende partners wordt nagedacht over de toekomst van het station en het omliggende gebied.
Schiedam is goed bereikbaar via de snelweg (A4, A20) en het spoor, zowel met het landelijk spoornet als het regionale netwerk van metro, bus en tram. Knooppunt Schiedam heeft een belangrijke rol voor de regio. Na het centrum van Rotterdam en Den Haag heeft Schiedam in de zuidelijke Randstad de beste OV-bereikbaarheid. Met het metronetwerk, dat gekoppeld is aan het landelijk spoornet, speelt het IC–station Schiedam Centrum een belangrijke rol voor de bereikbaarheid van zo’n 400.000 inwoners van de westelijke Rotterdamse regio met de Randstad. Verwacht wordt dat de reizigersaantallen binnen tien jaar kunnen verdubbelen, zeker als de gebieden Nieuw-Mathenesse en MerweVierhavens in de komende jaren tot ontwikkeling gaan komen met in totaal 7.000 tot 8.000 woningen. Via de Boerhaavelaan en metrohalte Marcoplein wordt Station Schiedam Centrum ook voor deze locaties het opstappunt voor OV.
Behalve het belang voor de regio zijn in de directe omgeving circa 25.000 werknemers op de nabij gelegen bedrijventerreinen gebaat bij een modern OV. Daarnaast kiezen de circa 3.000 bewoners van de nieuw te bouwen wijk Schieveste voor een woning op deze locatie vooral vanwege de aanwezigheid van een station. Ook voor bewoners van de woningbouw aan de Kop van de Singel is het station dadelijk de ‘buurman’. Kortom, alle ontwikkelingen in de gebiedsontwikkeling SchieDistrict vergroten de vervoersvraag en daardoor is een aantrekkelijk, goed geoutilleerd station wenselijk. Een vernieuwd station versterkt de entree naar de stad en vormt een logische toegang tot het centrum.
Fietsenstalling
Op basis van de laatste tellingen, eind 2019, is er een groot tekort aan fietsstalplaatsen. Vooruitlopend op de vernieuwing van het station dient – voor de korte termijn – de huidige fietsenstalling te worden aangepakt. Dit betreft het uitbreiden van het aantal fietsstalplaatsen, het verbeteren van de sociale veiligheid (o.a. verlichting) en van de beleving van de reiziger. Samen met Prorail en NS wordt voor de zomer het plan uitgewerkt met als doel nog in 2020 een begin te maken met de realisatie ervan.
Heeft u vragen?
Neem contact op met projectassistent Irma van Diggelen
E-mail: i.v.diggelen@schiedam.nl
Telefoon: 010-219 17 22