Dagelijks stappen er circa 65.000 mensen in en uit op station Schiedam Centrum. Dat aantal groeit naar circa 95.000 in- en uitstappers per dag. Dit station is een belangrijk knooppunt waar wegen, fiets- en wandelpaden, en openbaar vervoer (tram, metro, trein en bus) samenkomen. De omgeving van het station voelt momenteel echter onveilig aan en de verbindingen tussen bus, tram, metro, en trein zijn goed vindbaar. In 2022 is een onderzoek gestart (MIRT-verkenning) naar het verbeteren van de Oude Lijn, de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. Naast de spoorlijn zelf, worden ook de stations aangepakt, waaronder station Schiedam Centrum. Dit biedt een kans om ook het stationsgebied van Schiedam aan te pakken en te verbeteren, om zo in de toekomst meer reizigers via station Schiedam Centrum te laten reizen.
De herontwikkeling van het station Schiedam Centrum sluit ook goed aan bij de huidige gebiedsontwikkeling rondom het station, zoals Schieveste, Terras aan de Schie en s’MAAK. Schiedam verdient een goed functionerend, modern en veilig station. Samen met de partners (NS, ProRail, RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) werkt gemeente Schiedam aan de vernieuwing van station Schiedam Centrum.
ACTUEEL
ProRail informatiebijeenkomst Station Kethel, Citysprinter en Nieuwe stations
Denk mee over Station Schiedam Centrum op 5 juni
De Oude Lijn: wat is er met de ideeën gedaan?
7 februari – Denk mee over vernieuwing station Schiedam Centrum en nieuw station Schiedam Kethel
Informatiebijeenkomst Vernieuwing station Schiedam Centrum
Projectfases
Het MIRT-proces die is gestart voor onder andere de vernieuwing van station Schiedam Centrum bestaat uit vier fases. Op dit moment zit dit project in de tweede fase:
- Voorbereidingsfase: In deze fase is onderzocht wat precies het project is en hoe dit betaald kan worden. Deze fase is eind 2022 afgerond en beschreven in de startbeslissing. Deze is te lezen op de website van de rijksoverheid.
- Verkenningsfase: In deze fase werkt een team, bestaande uit vertegenwoordigers van de verschillende partners, van veel oplossingen uiteindelijk toe naar één oplossing. Het team zit nu in de analytische fase van de Verkenning, waarin ze van mogelijke oplossingen, naar realistische naar kansrijke oplossingen gaan. Eind 2024 maken bestuurders van de samenwerkende opdrachtgevers een keuze over welke kansrijke oplossingen verder worden uitgewerkt. Onderdelen van deze oplossingen worden verder onderzocht en dat wordt uitgewerkt in een Voorkeursalternatief. De planning is dat de bestuurders van de samenwerkende opdrachtgevers over dit Voorkeursalternatief eind 2025 besluiten.
- Planning en studiefase: In 2026 starten het team met de Planning- en studiefase. In deze fase werken ze het Voorkeursalternatief uit tot een definitief ontwerp, samen met de projectpartners en de omgeving.
- Realisatiefase: Na goedkeuring van het definitieve ontwerp (door o.a. een omgevingsvergunning) beginnen het team met de uitvoering van de plannen.
Meedenken
De gezamenlijkheid heeft grote ambities voor de vernieuwing van station Schiedam Centrum. Samen willen we de veiligheid en de verbindingen tussen bus, tram, metro, en trein verbeteren, en zorgen voor een mooi stationsplein met veel groen waar mensen graag verblijven. Om dit te bereiken, is de inbreng van bewoners, reizigers, ondernemers, en andere betrokkenen hard nodig.
Video’s bijeenkomsten
Woensdag 7 februari 2024
Woensdag 5 juni 2024
Meedenken over de Kansrijke oplossingen
In december 2024 kiezen bestuurders welke oplossingen zij als kansrijk zien. Deze kansrijke varianten onderzoeken het team in deze fase verder. Uit deze verschillende oplossingen ontstaat straks één Voorkeursalternatief. Ook hier kan iedereen straks weer over meedenken.
Data van bijeenkomsten:
*deze data volgen z.s.m.
Ook online kun je meedenken. Op de pagina Praatmee is hier meer informatie over te vinden.
Relevante documenten
- Lees de startbeslissing MIRT verkenning op de website van de rijksoverheid
- Op 2 november 2021 heeft de gemeenteraad de Visie Stationsgebied Schiedam Centrum vastgesteld
- Verslagen van participatiebijeenkomsten
- Lees het verslag digitale raadpleging op de website van Populitics
Aanmelden nieuwsbrief Stationsomgeving
Wil je op de hoogte blijven, schrijf dan via de button hieronder in op nieuwsbrief.
Lees hier de laatste nieuwsbrief
Partners
Om de regio verder te ontwikkelen, werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ProRail, en de gemeenten Leiden, Den Haag, Schiedam, en Dordrecht samen in een MIRT-verkenning. Een belangrijk onderdeel van deze verkenning is de vernieuwing van station Schiedam Centrum. Aan dit project werkt de gemeente Schiedam samen met:
- ProRail
- NS
- RET
- Metropoolregio Rotterdam-Den Haag
Deze partners worden in de verkenningsfase bijgestaan door een consortium:
- Royal Haskoning DHV
- BNTHMCRWL
- West8
- AT Osborne
Over de MIRT verkenning Oude Lijn
De zuidelijke randstad is de dichtstbevolkte regio van Nederland. Het is een regio die de komende jaren fors groeit, in economie, mensen en in woningen. Langs de Oude Lijn (het spoortraject tussen Leiden, Den Haag, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht) komen er tot 2040 ongeveer 170.000 woningen en 85.000 werkplekken bij. Zonder goed werkend en duurzaam openbaar vervoer is die groei niet mogelijk.
Eind 2022 is er vanuit het Rijk een onderzoek gestart (MIRT-verkenning Oude Lijn). Het doel van deze MIRT-Verkenning is te komen tot integrale afspraken over een schaalsprong in het Openbaar Vervoer langs de Oude Lijn in samenhang met de grote verstedelijkingsopgave in deze regio. Deze integrale aanpak versterkt de groeikracht van de Zuidelijke Randstad, het zorgt ervoor dat de steden in de toekomst duurzaam bereikbaar blijven en vergroot de kans gelijkheid voor mensen (nabijheid woon-werklocaties), hetgeen leidt tot verbetering van de leefomgevingskwaliteit in de steden, en wordt extra toename van het autoverkeer op het al drukke wegennet voorkomen en wordt het groene landschap ontzien.
Met een overkoepelende aanpak verkennen de partners de komende jaren hoe ze deze punten gaan aanpakken. Ze onderzoeken hoe ze de bestaande knooppunten Leiden, Den Haag laan van NOI, Schiedam en Dordrecht verder kunnen ontwikkelen en hoe er meer treinen kunnen rijden in het gebied. Er wordt gekeken waar nieuwe stations moeten komen en hoe het OV zo kan groeien dat het aansluit bij de economische groei, de leefkwaliteit én het behoud van groen in de regio.
Een puzzel die meerdere mensen legt. In verschillende, gebiedsgerichte deelprojecten denken bewoners en bedrijven mee over hun wensen voor de toekomst. Zo wordt duidelijk welke keuzes er nodig zijn om de regio duurzaam te laten groeien. Hierdoor werken de partners samen aan de toekomst van iedereen die werkt, woont of verblijft langs de Oude Lijn.
Meer informatie over de MIRT-verkenning Oude Lijn is te vinden op de website van de rijksoverheid.
Vragen?
Neem contact op met projectassistent Irma van Diggelen
E-mail: i.v.diggelen@schiedam.nl
Telefoon: 010-219 17 22