Home Actueel Bijeenkomst over het spoor tussen Den Haag en Dordrecht – 20 of 22 mei

Bijeenkomst over het spoor tussen Den Haag en Dordrecht – 20 of 22 mei

De zuidelijke Randstad groeit de komende jaren flink. Er komen meer mensen, meer woningen en de economie ontwikkelt zich snel. Dat betekent ook dat er meer treinen nodig zijn. Maar zonder aanpassingen is het spoor tussen Den Haag Centraal en Dordrecht daar niet op voorbereid.

Daarom onderzoekt ProRail, samen met onder andere de gemeente Schiedam, hoe het spoor klaar kan worden gemaakt voor de toekomst. Eén van de plannen is een nieuw station in Schiedam: station Schiedam Kethel. Daarnaast wordt gekeken naar extra sporen tussen Schiedam Centrum en Delft Campus, zodat treinen op deze drukke lijn straks ook echt kunnen stoppen bij nieuwe stations. Station Schiedam Kethel is onderdeel van de gebiedsontwikkeling SchieDistrict.

Waarom dit belangrijk is voor Schiedam?

Een nieuw station betekent betere bereikbaarheid voor onze stad. Meer mensen kunnen straks kiezen voor de trein in plaats van de auto. Dat is goed voor de mobiliteit én voor het milieu. Dit project is onderdeel van de MIRT-verkenning Oude Lijn, programma ‘City-Sprinter en Nieuwe Stations’. Op dit moment zitten we in de beoordelingsfase: kansrijke oplossingen worden verder onderzocht, zowel technisch als op milieueffecten.

Praat mee op 20 of 22 mei

Ook nu nodigt ProRail jou graag uit om mee te denken.

Kom naar de online participatiebijeenkomst op dinsdag 20 en donderdag 22 mei.
Het gaat om hetzelfde programma, dus jij kunt bepalen welke datum jou het beste uitkomt.
Tijd: 19.00 tot 21.00 uur
Locatie: online, via Teams
Meld je hier aan
Tijdens de bijeenkomst blikt ProRail kort terug op de analytische fase: wat is afgevallen of voorlopig niet nodig? Ook wordt vooruitgekeken: wat gaat er de komende maanden gebeuren en wanneer worden er keuzes gemaakt? Daarnaast wordt een toelichting op het milieuonderzoek voor de planologische procedure gegeven.

Laat je mening horen

Vanaf 7 mei tot en met 17 juni kun je officieel reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Dit is de eerste stap in het milieueffectonderzoek. Hierin staat wat onderzocht gaat worden en hoe. Denk jij dat er iets ontbreekt of over het hoofd wordt gezien? Dan kun je een zienswijze indienen. Maak gebruik van deze kans om mee te denken.

Meer informatie of aanmelden voor de bijeenkomst.

Meer nieuws

SchieDistrict in magazine Bouwt en Ontwikkelt

Tijdens de vastgoedbeurs Provada namen wethouder Antoinette Laan en directeur Lydia Buist-Izelaar namens de gemeente Schiedam de nieuwste editie van het magazine Bouwt en Ontwikkelt in ontvangst. In dit magazine krijgt de toekomst van de regio Rotterdam een gezicht – en SchieDistrict is daar een essentieel onderdeel van. Wethouder Antoinette Laan: “Dit toonaangevende magazine laat […]

Break to innovate – lunchbreak – 18 september 2025

Break to Innovate Lunchbreak in Schiedam – donderdag 18 september 2025 Zomerreces – volgende lunchbreak is op donderdag 18 september 2025 Meld je nu alvast aan voor lunchbreak op 18 september 2025. Datum: Donderdag 19 september 2025 (elke 3e donderdag in de maand)Inloop: 11.45 uurTijd: 12.00 – 13.00 uur (inloop 11.45 uur)Locatie: ONS-gebouw, Van Heekstraat […]

Samen in gesprek over de toekomst van Schiedam

Gisteravond (16 juni) waren projectleden namens SchieDistrict aanwezig bij het wijkoverleg in Oost. Zij gingen in gesprek met bewoners over verschillende ontwikkelingen: van plannen binnen de wijk zelf – zoals de herontwikkeling van de Peperkliplocatie, de Horvathweg en de nieuwe woontoren s’MAAK – tot projecten in de directe omgeving, zoals Schieveste, de stationsomgeving en de […]

Campus deelnemers vertellen verhaal in Schiedam Gers!

Op donderdag 12 juni 2025 werd de Schiedam Gers! gelanceerd waarin MICS een prominente plek heeft. Het magazine toont een mooie dwarsdoorsnede van de stad vol interviews met zeer diverse bewoners en ondernemers uit verschillende wijken en met diverse achtergronden en generaties. De bedrijventerreinen en de campus mogen niet ontbreken. Drie betrokken deelnemers van de […]