Het wordt steeds duidelijker hoe de Oude Lijn (spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht) er in de toekomst uit gaat zien. De betrokken partijen hebben keuzes gemaakt en plannen onderzocht om het reizen gemakkelijker te maken.
Twee kansrijke plannen voor Station Schiedam Centrum
In het onderzoek zijn vijf oplossingen bekeken. Twee daarvan zijn het meest kansrijk:
Oplossing Compact
- Reizigerstunnel: De tunnel wordt breder en dieper gemaakt. Een deel van de tunnel is vrij doorheen te lopen van noord naar zuid, wat zorgt voor meer veiligheid en een betere verbinding tussen de stadsdelen.
- Poortjes en overstap: de toegangspoortjes dichter bij de perrons, waardoor overstappen tussen trein en metro makkelijker wordt.
- Ingangen: Het station krijgt een ruime, nieuwe noordentree.
- Fietsenstalling: Er komt één grote fietsenstalling met een ingang aan de kant van de Schie en die ook bereikbaar is vanaf de Horvathweg. Voor brommers en scooters komt er een locatie aan de noordkant.
- Busstation: Het busstation komt centraal, bij de metroperrons. De bussen stoppen aan een eiland midden op de Horvathweg Vanuit de stationshal is nog maar één toegang naar het bus eiland. Opladen en parkeren van de bussen gebeurt op het viaduct boven de Schie.
Oplossing Vrijstaand
- Reizigerstunnel: Net als bij compact wordt de tunnel breder en dieper gemaakt, met een vrije doorgang van noord naar zuid (gescheiden reisdomein), voor de sociale veiligheid en een betere verbinding tussen de stadsdelen.
- Poortjes en overstap: de toegangspoortjes komen dichter bij de perrons, wat de overstap tussen trein en metro verbetert.
- Ingangen: Het station krijgt een ruime, nieuwe noordingang. De ingang aan de zuidkant wordt vergroot en richting de binnenstad is geplaatst.
- Fietsenstallingen: Er komen twee fietsenstallingen, één in de huidige parkeergarage aan de oostkant van het station en één bij de Schie. Voor brommers en scooters komt een locatie aan de noordkant.
- Busstation: Het busstation komt centraal bij de metroperrons. Bussen stoppen aan een eiland in het midden van de Horvathweg. Opladen en parkeren van bussen gebeurt aan de oostzijde van de Stationsstraat. Een deel van de Horvathweg wordt smaller, waardoor het stationsplein aan de zuidkant veiliger en overzichtelijker wordt.
Meepraten en uw stem laten horen
Tijdens het onderzoek konden inwoners van Schiedam meepraten en hun mening geven over de plannen. Dit gebeurde via:
- Informatie- en meedenksessies.
- Een klankbordgroep met vertegenwoordigers van Schiedamse organisaties.
- Online via de website Praatmee.schiedam.nl, e-mail en een digitale vragenlijst.
Belangrijke zorgen en wensen van Schiedammers
Veel inwoners van Schiedam maken zich zorgen over het gevoel van onveiligheid in en rond het station. Daarnaast werden de volgende punten vaak genoemd:
- Voldoende fietsenstallingen en parkeerplaatsen.
- Veilige en logische routes naar de fietsenstallingen.
- Meer groen op het stationsplein.
- Bredere voetpaden.
- Meer winkels en horeca in het station voor extra levendigheid en gemak.
Meer sprinters en nieuwe stations
Ook de komst van twee extra sprinters per uur per richting tussen Den Haag en Dordrecht wordt verder onderzocht. Daarnaast wordt gekeken naar de bouw van vier nieuwe stations:
- Rijswijk Buiten
- Schiedam Kethel (in de buurt van uw stad!)
- Rotterdam Van Nelle
- Dordrecht Leerpark
Om dit mogelijk te maken, zijn er twee extra sporen nodig tussen Delft en Schiedam. Wat niet verder onderzocht wordt, is een systeem met 12 sprinters per uur, omdat dit te duur is en er op dit moment niet zoveel treinen nodig zijn.
Volgende stappen
De plannen worden nu verder uitgewerkt. De komende jaren zullen de betrokken partijen samen werken aan een toekomst waarin reizen vanuit en naar Schiedam sneller, makkelijker en comfortabeler wordt.
Samenvatting van de Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) Knoop Schiedam Centrum